W artykule przedstawiono wykorzystanie nowoczesnej technologii oraz technologii informacyjnej przez małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) w Olsztynie. Analizę oparto na danych pochodzących z Głównego Urzędu Statystycznego i badań przeprowadzonych w 2009 r., które obejmowały wywiady przez telefon wspomagane komputerowo (CATI – Computer-assisted telephone interviewing). Wyniki analizy wykazały, że badana grupa przedsiębiorstw nie buduje znaczącej przewagi konkurencyjnej w gospodarce opartej na nowoczesnej technologii informacyjnej. Przedsiębiorstwa biorące udział w badaniu w większości przypadków używały Internetu jako narzędzia do strukturyzowania operacji bankowych i finansowych. Ponadto w mniejszym stopniu Internet był wykorzystywany jako środek do tworzenia wiedzy chronionej. Niewielu przedsiębiorców wykorzystywało Internet do monitorowania sytuacji na rynku czy gromadzenia danych dotyczących konkurencji lub w celu nawiązania współpracy. Ponad połowa firm miała własną stronę internetową, lecz używaną przede wszystkim do prezentacji oferty. Kilka firm wykorzystywało Internet do składania zamówień lub jako narzędzie służące do naboru pracowników. Przeważający odsetek MSP nie korzystał z usług online administracji publicznej.
społeczeństwo informacyjne, małe i średnie przedsiębiorstwa, gospodarka oparta na wiedzy, technologia informacyjna, statystyka regionalna
Krzysztofek K. (1991), Cywilizacja: dwie optyki, Instytut Kultury, Warszawa
Oleński J. (2003), Ekonomika informacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
Polak-Nowak G. (2006), Społeczeństwo informacyjne. Istota. Rozwój. Wyzwania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o., Warszawa
Żołnierski A. (2010), Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2007—2008, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa